Thursday, July 18, 2019

Amalan Simple Tapi Impaknya Besar

Assalamualaikum.

#Sebenarnya ini posting pagi semalam, tetapi line internet buat hal, jadi terpaksa install blogger app dalam handphone#

Alhamdulillah. Kita masih lagi dipinjamkan nyawa hari ini dan salah satu matlamatnya ialah untuk beribadat kepada Allah.

Pagi ni Aimi nak kongsi tentang amalan rohani yang ringkas dan simple yang kita boleh amalkan sehari-hari. Sambil kita buat kerja hakiki, kita boleh amalkan. Sebenarnya hebat tau kalau seseorang boleh buat dn jadikan amalan. Biar sedikit tapi berterusan

Jom kita lihat apa amalan simple tapi insyaAllah boleh membawa perubahan dalam hidup kita.


1) Beristighfar 100 kali, berselawat 100 kali dan berzikir La Ila Hail Lallah 100 kali. Amalkan sekali sebelah pagi dan sekali sebelah malam. Jadikan ini amalan rutin.

2) Berjalan kaki setiap pagi sekurang-kurangnya selama 45 minit sambil berzikir nama-nama Allah seperti berikut:
  • Ya Aziz – Membawa maksud ‘Yang maha perkasa’. Ulama menyatakan barang siap sering memgamalkan zikir Ya Aziz ini setiap pagi sebanyak 41 kali, nescaya akan dicabut rasa gementar atau takut pada orang lain atau makhluk lain.
  • Ya Muhaimin – Membawa maksud yang Maha Memberi Perlindungan. Diberitakan bahawa sesiapa yang megamalkan zikir ini 115 kali selepas tiap kali mandi, Allah akan membuka perkara yang terlindung dari orang lain yang membuatkan kita tahu apa yang orang lain tak tahu.
  • Ya Rahman, Ya Rahim – Membawa maksud Yang Maha Pemurah, Yang Maha Pengampun. Jika diamalkan sebanyak mungkin Allah akan lepaskan dirinya daripada perangai lupa dan lalai. Jika dibaca sekurangnya 100 kali sehari, Allah akan jadikannya orang yang disenangi oleh manusia lain.
  • Ya ‘Aliim – Membawa makna Yang Maha Pengetahui
  • Ya ‘Alimal Ghaibi – Yang Maha Mengetahui Perkara Ghaib. Jika diamalkan zikir no.4 tadi lalu disambung pula dengan yang ini, Allah akan membuka pintu Kasyaf dalam hati anda dengan mengetahui dan melihat perkara yang tidak diketahui dan dilihat oleh orang lain.
3) Solat dhuha setiap pagi sekitar pukul 8.30 ke 9.30 pagi dan berdoa.

Surirumah atau yang bekerja boleh amalkan. 

Percayalah, amalan ini nampak simple tapi boleh ubah diri kita, boleh ubah hidup kita.

Sentiasa lakukan perubahan dalam hidup sehari-hari tak kira besar atau kecil. Mulakan dengan yang kecil mana tahu boleh berikan impak yang besar kepada keluarga kita especially attitude kita.

Selamat beramal rakan-rakan.


0 comments:

Post a Comment