Tuesday, September 24, 2019

KHASIAT BUAH NONA YANG JARANG ORANG KETAHUI


Anda suka makan buah Nona? Dulu Aimi tak makan tau buah-buah yang susah nak dapat macam buah Nona dan Durian Belanda. Tapi sejak pregnant kali kedua, masa tu teringin nak makan durian belanda. Alhamdulillah, murah rezeki time tu. Ada lah dalam empat biji dapat makan dalam tempoh mengandung. Sejak waktu itu, Aimi sudah mula suka makan termasuklah buah Nona.

Buah Nona atau nama saintifiknya Annona Squamosa tergolong dalam famili Annonaceae mempunyai persamaan dengan durian belanda. Isi buahnya manis, wangi dan berwarna putih krim, lemak-lemak manis rasanya. Sedapnya, Ya Allah!!

Kebiasaannya, buah ni dimakan segar. Dah masak, petik dan makan. Rumah mak mertua memang ada ditanam pokok buah nona. Memang pantang sangat menantunya tengok kalau masak. Hahaha. Memang sedap. Buah nona ini merupakan sumber nutrien yang baik seperti zat besi, kalsium dan fosforus.


Jom kita lihat apa kebaikan buah nona ni:


    1. Merawat cirit-birit
    Tannin adalah suatu zat yang banyak terdapat di dalam teh. Buah nona yang masih muda juga mengandungi bahan-bahan ini. Adanya kandungan zat tannin membuat buah srikaya yang masih muda terasa sangat asam sehingga kadang rasanya agak pahit. Kandungan tannin dalam buah surikaya yang masih muda dapat dimanfaatkan sebagai ubat cirit-birit.

    2. Gangguan Pencernaan
    Kandungan tannin pada buah nona juga boleh dimanfaatkan untuk mengatasi masalah penghadaman seperti perut memulas, kejang pada saat haid, terlalu kerap kentut, susah buang air besar atau sering disebut sembelit serta penyakit disentri. Caranya dengan merebus tiga buah nona dengan empat gelas air hingga tersisa dua gelas air. Lalu diminum 2x sehari dengan sukatan setengah gelas.

    3. Mengatasi Penyakit Diabetes
    Kandungan lain yang terdapat dalam buah nona adalah magnesium. Zat ini dapat mengatasi penyakit diabetes yang sering kali ditandai dengan tingginya kadar gula darah hingga jauh berada di atas normal. Pada pesakit diabetes, kadar insulin hanya dihasilkan dalam jumlah yang rendah. Rendahnya kadar insulin akan menyebabkan glukosa tidak diserap oleh sel-sel tubuh secara maksimum. Kandungan Magnesium yang terdapat dalam buah nona diyakini dapat mengatasi masalah ini.

    4. Mencegah Penyakit Pernafasan Asma
    Penyakit asma merupakan penyakit pada saluran pernafasan yang dialami dalam jangka masa yang lama. Keradangan dan penyempitan saluran pernafasan yang menyebabkan sesak dan sukar untuk bernafas adalah tanda-tanda penyakit asma. Vitamin C yang termasuk salah satu antioksidan yang terkandung dalam buah nona dapat mencegah terjadinya asma. Selain mencegah, antioksidan yang ada di dalam buah nona juga bermanfaat untuk menangkis beberapa penyebab kambuhnya penyakit asma.

    5. Menurunkan Kadar Kolestrol
    Kolestrol terbahagi menjadi dua, yakni kolestrol jahat dan kolestrol baik. Kolestrol jahat adalah yang selalu menjadi masalah kesihatan hingga timbulnya penyakit pembuluh darah arteri, stroke hingga kegagalan pelbagai organ dalam tubuh. Buah nona mengandungi zat niasin yang dapat menurunkan kadar kolestrol jahat di dalam tubuh. Makanlah buah nona secara teratur untuk mendapat manfaat niasin.

    6. Kurangkan Tekanan Darah Tinggi / Hipertensi
    Tekanan darah tinggi / tekanan darah tinggi merupakan salah satu penyakit yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit lain seperti penyakit jantung dan stroke. Hipertensi biasanya ditandai dengan sakit kepada berat, bahu terasa kaku sehingga muka kelihatan kemerahan. Penyakit ini biasanya dialami oleh orang yang usianya sudah lanjut. Kandungan zat potassium yang terdapat dalam buah nona dapat bermanfaat untuk menurunkan tekanan darah.

    7. Mencegah Penyakit Jantung
    Seperti yang disebutkan sebelum ini, kandungan zat-zat yang ada di dalam buah nona boleh membantu menurunkan tekanan darah tinggi dan juga kadar kolestrol dalam tubuh. Terjaganya tekanan darah dan kadar kolesterol tentu akan membuat kemungkinan penyakit jantung semakin rendah dialami oleh orang yang rajin mengambil buah nona. Selain itu, buah nona juga mengandungi vitamin B yang juga berperanan dalam mencegah perkembangan homocystein. Homocystein adalah salah satu protein asid amino yang dihasilkan tubuh daripada hasil sampingan daripada daging yang kita makan. Kekurangan beberapa vitamin seperti vitamin B boleh menyebabkan homoscytein dihasilkan dalam jumlah besardan menyebabkan kolestrol di dalam arteri yang nantinya dapat menyebabkan penyakit jantung.

    8. Membantu Menjaga Kesihatan Tulang dan Gigi
    Zat magnesium dan potassium sangat diperlukan untuk pertumbuhan tulang dan gigi. Dengan mengambil buah nona secara teratur maka kita juga akan mendapat manfaat baik yang boleh diperolehi daripada kandungan magnesium dan potassium di dalam buah nona ini. Makanan penunjang yang dapat kamu pengambilan untuk menjaga tulang dan gigi antara lain: susu, susu badam, kuning telur dan keju.

    9. Membantu Menjaga Kesihatan Mata
    Mata merupakan organ penglihatan yang mengesan cahaya sehingga kita dapat melihat indahnya dunia. Mempunyai mata yang sihat tentulah keinginan setiap orang. Gaya hidup yang tak lepas dari melihat skrin telefon pintar, leptop, computer hingga televise boleh menyebabkan mata kurang sihat. Zat vitamin dan riboflavin yang terdapat pada buah nona boleh bantu menjaga kesihatan mata.

    10. Menyembuhkan Bisul
    Ia merupakan unjuran merah pada kulit yang kadangkala mengandungi nanah dan terasa sakit. Benjolan ini kerap muncul kerana jangkitan bakteria. Buah nona juga dapat kamu jadikan ubat untuk menyembuhkan bisul. Caranya cukup mudah. Anda hanya perlu menghaluskan buah nona lalu mencampurkannya dengan sedikit garam halus. Hasil campuran ini kamu oleskan pada bisul maka bisul akan segera sembuh.
Kalau korang dapat peluang merasai sendiri buah nona ni, jangan lepaskan peluang tau.

0 comments:

Post a Comment